img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: WLTP; waarom doet Den Haag er (nog) niks mee?!

Nog even voor degenen die een tijdje op een andere planeet zaten (of het gewoon druk hadden met de dagelijkse overlevingsstrijd…); er is een nieuwe (laboratorium)test om de CO₂-emissie oftewel het gemiddelde brandstofverbruik van auto’s vast te stellen. Het is de vervanger van de aloude NEDC-test, die waarden opleverde die niemand in de dagelijkse rijpraktijk wist te realiseren. De Worldwide Light Vehicle Test Procedure levert door een realistischer protocol (verbruiks)waarden op, die gemiddeld zo’n 10 procent hoger uitvallen dan bij de verouderde testmethode. Bovendien worden de emissies (dus niet alleen CO₂…) ook nog eens in de zoveel tijd met exemplaren uit reguliere productie in de praktijk (op de weg dus!) geverifieerd. Zulks om de eventuele aanwezigheid van zogeheten ‘sjoemelsoftware’ tijdig te kunnen ontdekken. Kortom, op zichzelf goede ontwikkeling. Maar het is nogal een klus voor de industrie en voor instanties zoals onze eigen RDW om al die nieuwe homologaties in orde te maken, dus dat gaat waarschijnlijk tot halverwege volgend jaar duren. Vanaf september 2019 mogen er geen (voorraad)auto’s zonder WLTP-homologatie meer op kenteken worden gezet.

Onze beste brave minister Wiebes had vooruitlopend op deze kwestie beloofd dat deze operatie voor Den Haag (en dus ook voor de consument!) budgetneutraal zou gaan verlopen. Hetgeen tot een aanpassing van de CO₂-heffingen had moeten leiden om te voorkomen dat vrijwel alle auto’s (veel) duurder zouden worden. Belangrijk om te weten in dezen is dat er een omrekeningsfactor wordt losgelaten op de NEDC-waarden om (te verwachten) WLTP-waarden aan nog niet opnieuw geteste auto’s te kunnen hangen. Welnu: auto’s zijn inmiddels duurder geworden (een Opel Karl 1.0 werd 2 mille duurder en een Maserati Ghibli Diesel 14k, om maar eens twee uitersten te noemen), maar zelfs op de ‘goed nieuwsshow’ die Prinsjesdag heet werd NIETS in de Miljoenennota gepresenteerd dat deze beroving van autorijdend Nederland voorkomt. En dat terwijl de bestrijding van criminaliteit hoog op de politieke agenda staat.

Laten we het er maar op houden dat de auto-industrie de afgelopen tijd niet heel erg haar best heeft gedaan om bij de overheden in een goed blaadje te komen. De boodschap vanuit Den Haag voor de autowereld is kennelijk: zoek het voorlopig maar lekker uit met z’n allen. Het betreurenswaardige bijkomend effect is, dat er diverse modellen simpelweg (al dan niet tijdelijk) niet meer leverbaar zijn. Te duur geworden door de CO₂-heffing dan wel in afwachting van modificaties (zoals de BMW 760Li en de VW Golf GTI). De consequentie van de door WLTP wederom strengere emissie-eisen voor de emissie van fijnstof is bijvoorbeeld, dat degenen die nu wachten op de levering van een Porsche GT3 er straks eentje zullen krijgen met een partikelfilter in het uitlaatsysteem. Of je daar nou blij mee moet zijn..?

Waar je als snelle beslisser wél blij mee mag zijn, is tijdige levering van je dure elektrische auto. Want als ‘ie een ton kost (zoals een Tesla of een Jaguar I-Pace) moet je vanaf 2019 over de helft van dat bedrag de volle mep aan bijtelling betalen. Zo zorgt het zoveelste kabinet Rutte voor de ‘noodzakelijke’ nivellering onder zakelijke rijders. Nou was het ook wél een beetje uit de hand gelopen met die Tesla’s (Nederland is de 4e internationale markt voor Tesla!) en nu zullen we zien hoezeer het uit de hand gaat lopen met de levertijden van betaalbare elektrische auto’s en de wachttijden voor (de plaatsing van) laadpalen. Slechts een derde van de gemeenten schijnt daadwerkelijk beleid te hebben op het gebied van elektrische mobiliteit. Is dat zorgwekkend? Nee hoor. Er zijn nog genoeg leuke auto’s met een brandstofmotor te leasen…


hi