img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Hyundai NEXO vs Kona; een realitycheck!

We zijn (veel te) langzaam maar zeker op weg naar het aantal van 20 waterstoftankstations in Nederland. Qua verkoopaantallen van brandstofcelauto’s is dus (ondermeer) sprake van een klassieke kip-ei kwestie. Ja, ze waren ook nog best een beetje duur die brandstofcel-auto’s (of gewoon helemaal niet te koop) en de keuze is beperkt. Maar niét zo beperkt als je wellicht zou denken. Hyundai was reeds baanbrekend bezig met de ix35FCEV, Toyota heeft de Mirai al een tijdje en de FCX van Honda is er zelfs al een decennium. En nu komt Hyundai dan eindelijk met de redelijk ‘betaalbare’ NEXO van 70 mille. Wat moeten we daarmee? Welnu, om te beginnen kun je deze auto gewoon kopen, al is de productie beperkt en kan er dus op enig moment sprake zijn van lange levertijden. Goed fiscaal nieuws ook: de bijtelling bedraagt slechts 4 procent over de gehele aanschafprijs, zulks in tegenstelling tot EV’s die meer dan een halve ton kosten.

Bijzonder gewoon
Het bijzondere van de NEXO is misschien wel dat hij vooral tamelijk gewoon is. Hyundai kiest er nadrukkelijk voor, degenen die uitermate milieubewust de toekomst omarmen niet te laten rondrijden in een voertuig dat niet 'out of place’ zou zijn in een science fiction film. Om maar eens te beginnen met een veelvuldig terugkerend ritueel waarvan velen zich afvragen hoe dat nou gaat: als je de hogedruk-tanks (3 in dit geval) moet vullen met een kilootje of zes waterstof bijvoorbeeld. Nou, onthutsend gewoon eigenlijk, min of meer alsof je gas tankt. En het is bovendien in een paar minuten gepiept. En daar kun je dan in het geval van de NEXO volgens de redelijk realistische WLTP testmethode 666 kilometer op rijden. Met achterlating van slechts een paar druppels water die door het uitlaatpijpje op het asfalt terechtkomen. We gaan hier nu niet meer omstandig uitleggen hoe een brandstofcel waterstof omzet in stroom voor de 120 kW elektromotor (kijk maar op Wikipedia…), maar feitelijk is er dus sprake van elektrische aandrijving. Wanneer maximaal vermogen wordt gevraagd, moet een normale accu zelfs even bijspringen omdat de ‘fuelcell stack’ niet meer dan maximaal 95 kW continue kan leveren. Je merkt aan de prestaties van de NEXO wél enigszins dat het geen ‘gewone’ elektrische auto is. Er is héél veel (mooie!) techniek aan boord, waardoor de auto dik 1800 kilogram op de schaal brengt en het aantal kW’s wordt ietwat beperkt doordat het pakket brandstofcellen simpelweg wat minder vermogen levert dan een ‘flinke batterij accu’s’ zoals in de diverse state-of-the-art EV’s in de bodemplaat is ondergebracht. Het standaard-sprintje duurt daardoor 9,2 seconden (nog steeds bijzonder vlot in vergelijking met ‘ouderwetse’ auto’s!) en de topsnelheid is dankzij extra aandacht voor de aerodynamica (let op de ‘dubbele’ achterste raamstijlen…) een keurige 179 km/h. Maak niet de vergissing dat de NEXO een rijpleziergenerator is, want hij biedt een tamelijk ‘klinische’ rij-ervaring, met een zacht onderstel en erg lichte, gevoelloze besturing. In het strak afgewerkte, licht futuristische interieur met fraaie schermen én klassieke knoppen is het goed toeven, met op de achtergrond het typische zachte ‘suizen’ van (de luchttoevoer naar) de brandstofcel. Vier volwassenen en een kind zitten prima in deze modieuze, crossover-achtige verschijning en ook de bagageruimte is in tegenstelling tot die van de Mirai en de FCX uitstekend bruikbaar, met een inhoud van 460 tot bijna 1500 liter.

De goedkopere optie
Waterstof tanken is in verhouding tot direct kW’s tanken met het laadsnoer overigens wel iets duurder. Sowieso is een accu-EV vooralsnog de (veel) goedkopere optie. Om in hetzelfde huis te blijven: de Hyundai Kona Electric is er vanaf 39 mille en omdat dit thans zonder twijfel de beste betaalbare volledig elektrische auto onder de 50k is, moet je er inmiddels helaas ongeveer een jaar op wachten. De elektrieke Kona is niet alleen een aantrekkelijke auto om te zien, hij rijdt ook uitstekend en biedt bij een terughoudende/anticiperende rijstijl daadwerkelijk een actieradius van zo’n 500 kilometer dankzij het 64 kW accupakket. Net als bij andere accu-EV’s nemen de prestaties (0-100 in 7,5 sec, topsnelheid 167 km/h) merkbaar af als je een kwart van de acculading hebt opgesoupeerd, maar het blijft een auto die uitnodigt tot een vlotte rijstijl. De Kona is een behoorlijk functionele en vooral degelijk aanvoelende auto, met alles wat je tegenwoordig zoal aan infotainment en elektronische assistentie mag verwachten in een middenklasser. Maar…, verwacht niet de ruimte van een Skoda met dezelfde prijs. Voor een gezin met drie kleinere of twee puberende kinderen is de Kona te krap, vooral ook qua bagageruimte. Datzelfde geldt voor de Kia e-Niro die eind van dit jaar op de markt komt. Hopelijk is de komst van dit Hyundai-familielid een gedeeltelijke oplossing voor de beperkte beschikbaarheid van de Kona Electric en daarom zouden we willen zeggen: wie zo’n e-Niro ziet zitten (uiteraard voorzien van exact dezelfde, 150kW sterke aandrijflijn als de Kona) moet snel beslissen!

Dus…
Je moet heus nog wel een échte innovator (om niet te zeggen, een pionier…) met een behoorlijk goed gevulde portemonnaie zijn om thans de stap naar brandstofcel-auto te kunnen/willen nemen. Voor bedrijven die een mooi statement willen maken, is de drempel wellicht wat minder hoog. Gelukkig is er inmiddels een behoorlijk aanbod van ‘gewone’ elektrische auto’s!


hi