img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Mazda 6: weer vers van het mes!

Bij mooie producten uit het land van de rijzende zon moeten wij onwillekeurig altijd denken aan sashimi van blauwvintonijn en prachtige messen van keihard staal. Precies, de messen waar sushi-chefs mee werken. Maar we moeten óók aan heel erg goed gebouwde en bijzonder doorwrochte auto’s denken. Aan deze Mazda 6 bijvoorbeeld, een perfect stuk gereedschap voor de kritische veelrijders onder ons. Hij is recentelijk een beetje aangescherpt en daardoor is het een nóg betere auto geworden dan het al was, waarover zo meteen meer. Eerst even over de gezonde eigenwijsheid van de mannen van Mazda; we weten allemaal dat ze erg lang vasthielden aan de op zichzelf geniale Wankel- oftewel rotatiemotor (ze hebben met de magistraal klinkende rotatiemotor meer dan een kwart eeuw geleden Le Mans gewonnen), én we weten inmiddels dat ze niet mee hebben gedaan aan de mode van kleine(re) motoren met een turbootje erop. Mazda wist dat dit de verkeerde weg was als het gaat om reeële (!) lage verbruikscijfers. En zie: ze hebben sneller dan ze wellicht zélf hadden gedacht/gehoopt het gelijk aan hun zijde gekregen. Bovendien is gelijk hébben veelal nog iets anders dan gelijk krijgen. Maar we hebben inmiddels een andere (meer realistische) WLTP-meetmethode en dat is voor Mazda dus geen enkel probleem. Mazda’s hebben namelijk ‘normale' ‘SKYACTIV’ viercilinder motoren, maar dan met ondermeer een vrij hoge compressieverhouding en daardoor een grote efficiëntie. Met een Mazda háálde je dat geclaimde (lage) benzineverbruik in de praktijk ook daadwerkelijk.

Wat is er nieuw?
Welnu, behalve dat je dus voor het eerst gaat ervaren dat je auto zuiniger is dan je had gedacht/gehoopt kun je genieten van een geheel nieuw dashboard. Nog steeds ‘clean’ & strak maar met een iets groter scherm en een nog iets helderder indeling. Bovendien zijn er mooiere materialen toegepast in het interieur. Teneinde één van de best sturende auto’s in zijn segment een vleugje meer comfort te geven zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter, werd de set-up van het onderstel herzien. De motoren moeten – in tegenstelling tot de saaie hedendaagse turbomoren – een beetje toeren maken om te presteren, maar dat draagt in dit geval alleen maar bij aan het rijplezier; de tweeliter benzinemotoren hebben er hoor- en voelbaar zin in en de handbakken schakelen met die typisch Japanse geoliede precisie. De versie met 165 pk is de beste keuze en ook beide turbodiesels (150/184 pk) zijn erg aangenaam in de omgang.

Dus…
Maak eens een verrassende keuze en laat je niet afschrikken door de iets hogere vanafprijzen (37 mille) dan bij de concurrentie. Dat heeft te maken met de (op papier…) iets hogere CO2-emissie en Mazda compenseert zulks met een uitermate complete standaarduitrusting.





hi