img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Ford Focus: verlies je doel nimmer uit het oog…

Nee, zelfs niet tijdens je vakantie. Sowieso is vakantie bedoeld om de batterijen weer flink op te laden, zodat je daarna weer volledig gefocust aan de slag kunt. Dat vakantie ‘vieren’ voor veel gezinnen nogal stressvol schijnt te zijn, vergeten we daarom voor het gemak maar even. Want we gaan het over een echte gezinsauto hebben. Maar dan wél een gezinsauto die al sinds z’n introductie (alweer 20 jaar geleden) bekend staat om zijn uitstekende rijeigenschappen. Sterker nog: de Focus kreeg van meet af aan het predikaat ‘stuurmansauto’. Ford had destijds (en nog steeds!) een heel erg goede afdeling onderstel-ontwikkeling. Helaas weten we  allemaal dat het de laatste tijd in algemene zin niet bepaald de goede kant op gaat met het pure rijplezier dat de allernieuwste modellen van diverse automerken bieden. Daar gaan we het nu niet over hebben, want we richten ons nu even op de splinternieuwe Focus (de 4e generatie dus alweer). Beter uitgerust, ruimer, zuiniger en comfortabeler dan ooit uiteraard. Niet echt gegroeid, maar met een 5 cm langere wielbasis, een langere neus, een 90 kg lager gewicht én een ‘dikker’ maar ook wat algemener (om niet te zeggen: meer inwisselbaar…) uiterlijk.  Maar rijdt ‘ie nog echt lekker, zoals alle Focussen dat altijd deden/doen?!

Altijd fijn!
Wees gerust, de Focus is nog steeds de best sturende auto in het C-segment. Zodra je achter het lekkere stuurtje en het conventionele, maar fraaie instrumentenpaneel plaatsneemt, voel je dat alles klopt. Uiteraard zijn er qua sportiviteit & scherpte wel de nodige verschillen tussen de diverse uitvoeringen, maar je hebt gewoon áltijd een fijn rijdende auto. Dat kan zelfs een driepits 1.0 liter Ecoboost (100 of 125 pk) met een simpele torsie-achteras zijn (de 1,5 liter driecilinders met 150 of 175 pk hebben een onafhankelijke multilink ophanging), want de Focus reageert altijd alert en mooi lineair op acties van de bestuurder. Uiteraard voelt een ST-line (1 cm verlaagd) extra scherp aan en een stoere Active (3 cm extra grondspeling) wat wolliger, maar dat zijn nuanceverschillen. 
Een aanrader zijn de variabele CCD-dempers die het spectrum van sportief tot comfortabel nog iets vergroten, hoewel de standaard dempers ook zeer goed voldoen. Wie extra chic voor de dag wenst te komen, kiest de aan een iets ander front herkenbare Vignale en wie veelvuldig met buggy’s en aanverwante artikelen in de weer is, neemt de Wagon (nu met een nog iets grotere laadruimte). Dieseltjes zijn er trouwens ook nog, zelfs een tweeliter viercilinder met 150 pk voor wie een zware caravan (weer helemaal hip) heeft.

Dus…

Voor marktconforme prijzen vanaf 24 mille biedt Ford met deze Focus werkelijk voor elk wat wils, maar wat véél belangrijker is: je laat zien dat je niet met zomaar een willekeurige, verstandige gezinsauto genoegen neemt. Nee, je laat zien dat je een fijnproever bent waar het om rijeigenschappen gaat!




hi