img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Volvo V60: Tis moeilijk bescheiden te blijven…

…als je zo goed bent als ik. Tekst uit een liedje van one-hit-wonder Peter Blanker uit de begin tachtiger jaren. Juist, in de tijd dat een Volvo ‘station’ (met van die enorme bumpers) de gedroomde auto was. Daarmee hoorde je immers bij een bepaald soort mensen nog ruim voordat het begrip ‘ons soort mensen’ in zwang was geraakt. 
Het zal u niet zijn ontgaan dat Volvo het al een tijdje erg goed doet. Vooral de SUV’s scoren hoog bij een bepaald type mensen. Maar gelukkig zijn er nog steeds (verstandige en/of bescheiden) mensen die een stationcar prefereren. Tot voor kort konden zij nog bij Volvo terecht voor een V70, maar die laatste min of meer klassieke Volvo station is helaas niet meer. Dan zou je natuurlijk een min of meer logisch opstapje kunnen maken naar de V90, maar we kunnen ons goed voorstellen dat sommigen dat een iets te imposante automobiel vinden. Voor hen is er dan nu de nieuwe V60. Net zo fraai vormgegeven als de (erg) grote/lange broer, maar gewoon ietsje bescheidener. Desondanks is deze nieuwe V60 een mooie stap vooruit ten opzichte van de vorige V60. De wielbasis is met 10 centimeter gegroeid, hetgeen vooral ten goede komt aan de been- en bagageruimte. De totale laadruimte is met dik 1400 liter nog altijd ietsje kleiner dan die van de V70; het hele, ruim 1600 kilogram wegende pakket laat zich nu eigenlijk (of moeten we zeggen eindelijk…?) goed vergelijken met een Audi A4 Avant of een BMW 3 Touring.

Dynamisch?
Dat brengt ons uiteraard meteen op de vraag of zo’n V60 een beetje dynamisch is. Welnu, doordat de gemiddelde 3 iets aan pure rijdynamiek heeft ingeboet, staat zo’n V60 met de 'drive mode’ in standje ‘dynamic' min of meer op hetzelfde niveau als die ‘benchmark-BMW’. Lekker idee óók dat de instapper (prijzen vanaf 44 mille) al 250 pk te bieden heeft, in combinatie met een 8-traps Geartronic automaat. Wie een handbak wenst, moet dieselen met een D3 (150 pk) of een D5 (190pk). Wie last heeft van valse bescheidenheid, neemt uiteraard een T6 AWD met 310 pk of (later leverbaar) een T8 (Twin Engine, met stekker dus) met een systeemvermogen van 390 pk. Het interieur is vrijwel identiek aan dat van alle andere nieuwe/succesvolle Volvo’s, met een fraaie digitale klokkenwinkel en een mooie, weldoordachte interface. Pilot Assist neemt de berijd(st)er eventueel veel werk uit handen, zodat er ontspannen en in alle comfort van het uitstekende Bowers & Wilkins hifi-geluid genoten kan worden.

Dus…
Het zou ons niet verbazen wanneer ook a-typische Volvo-rijders deze V60 serieus in overweging nemen; het is gewoon een erg mooie/fijne auto. Zelfs degenen die (tevergeefs…) wachten op de Alfa Guilia Sportwagon, moeten misschien eens voorzichtig kennismaken met deze coole Zweed! 



hi