img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

De onbetrouwbare overheid (het zoveelste deel)

Net voor de traditionele BBQ op het binnenhof waarmee het zomerreces al sinds mensenheugenis feestelijk wordt ingeluid, kwamen de dames en heren politici erachter dat het subsidiëren van elektrische auto’s nóg duurder uitvalt dan reeds werd gevreesd door degenen die er een héél klein beetje verstand van hebben; niet 1700 euro per ton bespaarde CO2, maar 2000 euro… 
Maar daar ging het natuurlijk niet alléén om, sprak deze en genen met een heet sateetje in de ene en een koele pils in de andere hand, het ging immers óók om het geven van de juiste signalen aan de maatschappij, schonere lucht in onze steden en het aanzwengelen van de energietransitie in het algemeen. Kortom: groen doen!
Daarom moeten wij er als automobilisten ook niet zo moeilijk over doen dat Den Haag de spelregels een klein beetje aanpast tijdens de wedstrijd. Ze moeten het geld voor goede zorg en voldoende politie op straat toch èrgens vandaan halen?
Als wij met z’n allen elektrisch gaan rijden, komt er geen BPM/CO2 heffing èn geen brandstofaccijns meer binnen. Daarom gaan we uiteindelijk na een Brede Maatschappelijk Discussie straks allemaal netjes rekeningrijden; per kilometer betalen. Inderdaad, zoals we dat reeds sinds jaar en dag doen (ongeveer een euro per 15 kilometer met een modaal benzine autootje).

All in the game
Totdat het zover is, zal Den Haag een beetje creatief moeten zijn om al te grote financiële tegenvallers te voorkomen. Daarom gaat de bijtelling voor (betaalbare) elektrische auto’s stapsgewijs omhoog, te beginnen met een verdubbeling. Met ingang 2020 wordt het dus 8 procent. Voor degenen die hun auto niet op tijd hebben besteld dan wel te laat geleverd krijgen (het is maar net hoe je het bekijkt…) levert dat een tegenvallertje van een dikke duizend euro op jaarbasis op. Tsja, dat is natuurlijk ‘all in the game’. En je moet eigenlijk gewoon blij zijn dat je slechts 8 en geen 22 procent aan de broek krijgt. Bovendien: iets goeds doen voor het milieu kost nu eenmaal geld en je houdt er vast en zeker een goed gevoel aan over. Waar we nu volgens staatssecretaris Menno Snel (what’s in a name) ook even niet meer over mogen zeuren is het (iets) duurder worden van auto’s door de WLTP-norm die auto’s minder zuinig laat lijken en dientengevolge leidt tot een iets hogere BPM-afdracht. TNO stelt namelijk dat het vooral onze eigen schuld is, omdat we met z’n allen zwaardere auto’s (SUV’s & Crossovers) kopen. Daarom gaat Menno daar pas over een jaartje nog eens opnieuw naar kijken.

Dus…
Zet de biologische rosé koud, haal de elektrische (gas mag óók nog wel denken we…) barbecue tevoorschijn, ga naar de groentejuwelier voor goed advies inzake het grillen van gezonde dingen en geniet van de zomer!


hi