img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: De diesel is (nog lang) niet dood

Er zijn mensen die in elk geval geestelijk reeds afscheid hebben genomen van de dieselmotor. En er zijn heel veel mensen die denken dat hun diesel niks meer waard is, laat staan dat ze weer een nieuwe durven nemen. En dat terwijl ze er eigenlijk – met valide argumenten – aan verknocht zijn. We noemen het geringe verbruik en de daaruit voortvloeiende actieradius van minstens 1000 kilometer, het comfortabele koppel waarmee je in het normale verkeer eigenlijk vlotter bent dan met een benzineauto. En ‘last but not least’ het rustgevende karakter en/of het genoeglijke gebrom in het vooronder. Alsof je op je boot zit. Vrees niet, waarde dieselaars; de diesel zal heus nog enige tijd onder ons zijn. Want er zijn nog autofabrikanten die werkelijk weten wat hun klanten willen en wat zij zèlf hard nodig hebben om qua gemiddelde CO2-emissie van hun gehele productportfolio aan de steeds strenger wordende eisen (ten opzicht van 2021 in 2030 37,5 procent minder) te kunnen voldoen. Inderdaad; zuinige diesels. Zie Audi (sic!), dat onlangs meldde dat de S6 uitsluitend zal worden geleverd met een dikke, beresterke dieselmotor. En het eigenwijze Mazda, dat vorige week liet weten een hele nieuwe generatie modulaire dieselmotoren te hebben ontwikkeld, waaronder een zescilinder…

Schoon!
En even voor de goede orde: de modernste diesels zijn schoon! In Duitsland wordt momenteel bovendien gekeken naar de wellicht iets al te voortvarend afgekondigde ‘fahrverbote’ voor wat oudere diesels in de binnensteden. Omdat er dus geen waterdichte wetenschappelijk onderbouwing blijkt te zijn voor de (nogal overdreven) gezondheidsrisico’s die worden toegeschreven aan de aanwezigheid van NOx en fijnstof in de lucht. Aan het eventuele verbod op alles waar een verbrandingsmotor in zit (inclusief boten!) binnen de A10, gaan we hier geen woorden vuil maken. De (Haagse) politiek zit wèl op de goede lijn met het voornemen de ‘oversubsidiëring’ van elektrische auto’s te voorkomen. Zouden we dan tóch leergeld hebben betaald (ongeveer 2 miljard…) met het bevoordelen van de stekker-hybrides…?
Er zijn inmiddels Kamervragen gesteld over de vage rekenmodellen van de firma Revnext (what’s in a name…) die door het Planbureau voor de Leefomgeving is ingeschakeld om uit te rekenen wat het subsidiëren van elektrische auto’s tot 2030 zou kunnen gaan kosten. Dat geeft de burger een beetje moed. Ronduit zorgwekkend is de luchtigheid waarmee de radicale voorvechters van de ‘vergroening’ van het wagenpark nadelen en eventuele problemen wegwuiven. Zo zullen er door slim (ont)laden en het zogeheten ‘smart grid’ volgens hen 'absoluut geen’ capaciteitsproblemen op het elektriciteitsnet ontstaan en zijn de enorme problemen (milieuvervuiling, kinderarbeid en uitbuiting) met de winning van lithium en kobalt voor de productie van accu’s ‘van tijdelijke aard’. We zullen zien. Vooralsnog mogen traditionele autofabrikanten nog ‘emissiepoolen’, zoals Fiat-Chrysler met Tesla; in ruil voor een paar honderd miljoen dollar de ‘gemiddelde’ CO2-uitstoot per auto omlaag brengen…


hi