img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Mazda 3: Zelfbeheersing gewenst!

Japanners zijn daar erg goed in. Wij gewone stervelingen iets minder. En dat is in dit specifieke geval extra vervelend, want de Mazda 3 die je eigenlijk moet hebben, komt pas later dit jaar. Dat zit zo: Mazda is altijd al zijn eigen(wijze) gang gegaan met wankelmotoren en heeft de turbo-/downsizing-trend altijd onzin gevonden. Mazda ontwikkelde in plaats daarvan zuinige en schone atmosferische motoren met een ‘normale’ cilinderinhoud waarvan het gebruik in de dagelijkse rijpraktijk minder tegenviel dan bij de ‘modieuzer’ gemotoriseerde concurrentie.
Daarom is de 3 nu leverbaar met een (dankzij 6kW ‘mild-hybrid’ techniek) behoorlijk zuinige 2,0 liter viercilinder benzinemotor die 122 pk levert en die bijvoorbeeld geen partikelfilter nodig heeft. Daarnaast is er een 1,8 liter diesel met variabele turbo en 115 pk, die zonder ingewikkelde uitlaatgasreiniging aan de huidige (zeer strenge) normen voldoet. Maar Mazda heeft intussen ook een bijzonder revolutionaire motor productierijp gemaakt waar andere grote fabrikanten de tanden op stuk hebben gebeten: een benzinemotor die (net als een diesel) een zogeheten ‘zelfontbrander’ is. Er zitten nog wèl bougies in, maar die zijn in principe zoveel mogelijk buiten gebruik. Deze tweeliter ‘Skyactive-X’ krachtbron gaat het beste van twee werelden bieden. Schoon en zeer zuinig, maar met het karakter van een benzinemotor en een vermogen van circa 180 pk. Een verbruik van 1 op 20 zou naar het verluidt in de praktijk makkelijk haalbaar moeten zijn. Met de huidige motoren is echt niks mis, maar het is de Skyactive-X waarop de wereld wacht!

Verleidelijke vormen
In een heel ander opzicht maakte Mazda ook een duidelijk keuze; hij is met bijna 4,5 meter duidelijk langer dan een Golf of een Focus, maar hij is desondanks bepaald niet de ruimste in zijn klasse. De Japanners gaven hem een welhaast compromisloos fraai silhouet met een lage daklijn en coole/cleane looks, met een lekker ‘dikke’ kont en een agressieve neus. Het is gewoon een erg mooie auto, met een bijzonder fraai & sportief dashboard bovendien. Oók deze Mazda 3 is een weer echte ‘rijdersauto’ geworden, met dien verstande dat de onderstel-afstemming ietsje is aangepast om de gemiddelde C-segment klant niet af te schrikken. Het is zoals alle Mazda’s een erg fijn sturende auto, die ook nog een aangenaam veercomfort biedt. De 3 biedt bovendien een zeer ruime standaarduitrusting (met typisch Japans, dus matig infotainment) en een kale, amechtige prijsbreker is er dientengevolge lekker niet. Gewoon niet zeuren voor die ruim 27 mille; een gelijkwaardige (maar ruimere…) Golf of Focus is even duur of duurder.

Dus…
Beheers je nog een half jaartje en geef dan slechts 1000 euro (!) extra aan je Mazda 3 uit om hem onder de motorkap net zo mooi/spannend te laten zijn als aan de buitenkant.







hi