Opinie

Ferrari SF90

Een zonnige zomeraanbieding!

In de F1 gaat het momenteel even wat minder met de roemruchte Scuderia uit Maranello, maar in de afdeling waar de auto’s voor ‘gewone’ mensen worden gebouwd gaat het beter dan ooit. Het aantal modellen wordt langzaam maar zeker uitgebreid (ja, aanstonds ook met een SUV…) en de productie zal uiteindelijk in de richting van de 15.000 auto’s per jaar gaan. Geen probleem; zolang er altijd een klein jaartje levertijd blijft, is voldoende exclusiviteit gewaarborgd

Bij de SF90 zal dat sowieso geen issue zijn, want daarvan zullen er sowieso niet heel erg veel (in het wild) gaan rondrijden. Hetgeen niet zozeer te maken heeft met het feit dat deze plug-in hypercar bijna een half miljoen kost, maar veeleer met een tamelijk beperkte productie. Het is namelijk een extreem gecompliceerde/geavanceerde machine, die dingen kan waarvoor je een jaar of vijf geleden een hypercar van ánderhalf miljoen euro moest kopen. Lees en huiver (van genot): 780 pk van een V8 plus de kracht van 3 elektromotoren levert een F1-achtig systeemvermogen van 1000 pk en leidt tot een acceleratie van 0-200 in 6,7 seconden (3 seconden sneller dan de snelste Porsche Taycan…) èn je kunt er dankzij de 8 kWh accu maximaal 25 kilometer volledig (relatief langzaam, dat wel…) elektrisch mee rijden!

Braafheids-bonus

Geheel in tegenstelling tot wat ze in de tweede helft van vorig seizoen in de F1 bleken te hebben gedaan (de fuel flow sensoren foppen en nèt iets meer dan de reglementaire hoeveelheid brandstof per race verstoken…) laat Ferrari met de SF90 heel braaf zien van goede wil te zijn waar het gaat om de reductie van de CO2-uitstoot. En dat is voor een kleine fabrikant als Ferrari grappig genoeg voldoende als het aan de Europese commissie ligt. 

Geen CO2-boetes voor een fabrikant als Ferrari, terwijl ze in de verste verte niet voldoen aan de zeer strenge emissie-regels die met ingang van volgend jaar voor alle normale autofabrikanten gelden. In plaats daarvan een fijne braafheids-bonus voor SF90-kopers; ze hoeven slechts 10.000 euro BPM af te tikken; daar ga je dus spontaan van aan de magnum(s) Dom Perignon in Beachclub 55 te Saint-Tropez! Om je zongebruinde gezelschap vervolgens te vermoeien met technische weetjes over de drie elektromotoren (twee op de voorwielen van elk 135 pk en eentje die van 218 pk die tussen de 8-traps versnellingsbak en de motor zit) en de diverse rij-modi die je kan kiezen. Waarbij de kwalificatie-modus uiteraard het meest tot de verbeelding spreekt. Dan heb je gedurende een paar ronden ècht alles tot je beschikking wat je maar zou kunnen/durven wensen. Het is net het echte leven; geniet ervan zolang het kan.

Dus…

Wacht niet te lang, want dan loopt de levertijd (en daarmee je leeftijd…) steeds verder op. Stel je voor, je zou nog net op tijd verstandig worden!