Opinie

Mazda MX-30: óók voor boven de dertig!

Of hoeven we dat er niet bij te zeggen? Feit is, dat heel veel crossover-achtige autootjes (zoals de Renault Captur) worden gekocht door zestigplussers. Ja, dat is dus de dubbele leeftijd van doelgroep die autofabrikanten altijd voor ogen hebben, laten we ze 60-minners noemen…
Nu is het dus Mazda dat hip gaat doen met een wel heel erg ‘lifestylerige’ cross-over; een volledige elektrische bovendien! MX-30, klinkt dat niet enigszins bekend? Jazeker, want er is al een CX-30. Mazda reserveert de letter ‘M’ voor ‘bijzondere modellen’.

En dit is inderdaad best een beetje een bijzondere auto. Gebaseerd op het platform van de CX-30, maar met de daklijn van een coupé en halve ‘suïcide doors’ om ondanks die sterk aflopende daklijn nog een béétje normaal op de achterbank plaats te kunnen nemen (waar het dan best behoorlijk toeven blijkt te zijn als je niet langer dan 1,75 m bent). Mazda zou Mazda niet zijn als er geen eigenzinnige keuzes gemaakt werden bij de (ontwikkeling van) deze eerste volledig elektrische auto van deze relatief kleine, maar onafhankelijke Japanse autofabrikant. Ze hebben ervoor gekozen een auto te bouwen met een beperkte actieradius, die in een later stadium opgerekt zal worden met een rotatiemotor (!) als range extender.

Bescheiden

Voor nu is de WLTP-range van de MX-30 ‘slechts’ circa 200 kilometer. Een gevolg van de keuze voor een vrij klein accupakket (van 35 kW) dat zich gelukkig vlot laat opladen: in een minuut of 20 zou je 80-100 kilometer moeten kunnen ‘tanken’. Volgens Mazda maakt dat de auto voor de meeste mensen uitstekend bruikbaar voor de normale dagelijkse ritten en omdat je geen ‘overcapaciteit’ hebt, zeul je geen daaruit voortvloeiend overgewicht met je mee. Daardoor weegt deze BEV van Mazda niet meer dan 1600 kilogram en deze bescheidenheid heeft uiteraard ook positieve gevolgen voor de prijs (want accucapaciteit is nog steeds duur!). 

Een mille of 35 voor een mooi uitgeruste – inmiddels bestelbare – introductie-editie (leverbaar vanaf het najaar) en nog een paar mille minder voor de standaarduitvoering is zonder meer een hele nette prijs. Nou niet meteen heel hard gaan juichen, want er zijn nog een paar dingetjes die je over deze bijzondere Mazda moet weten. Zo krijg je niet die typische, tamelijk spectaculaire acceleratie van de gemiddelde elektrische auto. Mazda benadrukt dat de rijervaring een volledig intuïtieve moet zijn en vooral niet al te zeer mag afwijken ten opzichte van het gevoel dat een ‘gewone’ auto geeft. De MX-30 accelereert in nèt onder de 10 seconden van stilstand naar 100 km/h en de top is begrensd op 140 km/h. Bescheiden, we zeiden het al. En dat geldt dus ook voor de ‘aanslag’ die je met deze auto op onze natuurlijke hulpbronnen doet (denk even aan de mijnbouw ten behoeve van accu-productie. In het interieur is kurk toegepast, een geinige èn ecologisch verantwoorde verwijzing naar de lange geschiedenis van het Mazda-concern.

Dus…

Snel naar de Mazda configurator, want de beschikbaarheid van deze auto is voorlopig tamelijk beperkt en het is een (prijstechnisch) interessante auto. Heel veel te kiezen valt er niet, dus het kost weinig tijd.