img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: Zo na de (na)zomer…

Wanneer de blaadjes wat losjes aan de bomen komen te zitten, is het weer tijd voor ‘business as usual’. Maar dit (na)jaar lijkt het er eigenlijk niet op dat de zaken hun gewone loop nemen. Er komen alarmerende signalen (over flink inzakkende verkopen) uit de autobranche, bossen en regenwouden staan op grote schaal in brand, Trump wil(de) Groenland kopen en Amsterdam begint op Medellín te lijken. 
Maar gelukkig is Buma onlangs zonder ongeregeldheden als burgemeester in Leeuwarden geïnstalleerd en heeft Grou het Skûtsjesilen weer gewonnen. Geheel vertrouwd tovert de fiscus dan ook een vervelende verrassing uit de hoge hoed voor degenen die dit jaar nog even snel op een elektrische auto overstappen (om daarover lachend 4% bijtelling te accepteren, terwijl de bijtelling nog handig werd omzeild bij de voorgaande zakelijk gereden auto). De peildatum is in principe 1 januari en dientengevolge wordt er dan doodleuk ineens 22% bijtelling berekend over die ‘oude’ auto. Leuker kunnen ze het dus (nog steeds) niet maken.

Bruinkoolmijnen
Tóch hebben we het hier zo slecht nog niet; de diesel is hier te lande nog redelijk betaalbaar, zulks in tegenstelling tot Frankrijk, Zwitserland en Italië en laadpalen zijn hier in vergelijking met álle andere landen tamelijk dik gezaaid. Dat was Angela Merkel bijvoorbeeld óók opgevallen toen ze bij Mark Rutte op bezoek was om over klimaatsamenwerking te praten. In andere opzichten lopen we achter op Duitsland zei Mark nog. Wij van Bright constateren op onze beurt droogjes, dat er in Duitsland nog hele dorpen in bruinkoolmijnen verdwijnen. Wie over Autobahn 61 rijdt om bij Venlo weer in eigen land te geraken, kan dat met eigen ogen aanschouwen. En wij waren heel blij dat wij op onze ‘roadtour’ in een (Giulia) diesel reden. Je huurt een bootje in Fréjus om voor de lunch over te steken naar St. Tropez, en er is geen laadpaal te zien. Terwijl je ’s avonds nog terug moet, diep de geurige Provence in. Onderweg naar het meer van Genève rij je een rondje over het centrale plein van Cuneo om te kijken waar je een goed bord gnocchi kunt eten en er is wederom geen laadpaal te bekennen. Enzovoort.

Verplichte pauze
In Duitsland wordt het overigens snel beter, dankzij project ‘Ionity’, een ambitieus samenwerkingsverband tussen de VW Groep, Mercedes-Benz, BMW en Ford. Maar het blijft een feit dat zelfs de beste elektrische auto nog steeds niet meer dan een kilometer of 400 op één ‘tank’ haalt (niet of nauwelijks meer dan 5 jaar geleden!) en dat je vervolgens verplicht een uur á anderhalf uur verplicht pauze moet houden. Vooralsnog heb je alleen met een Tesla in de door Nederlanders gefrequenteerde vakantielanden toegang tot een goed netwerk van snelladers. Wij zouden het eerlijkheidshalve volgende zomer nog (steeds) niet aandurven met een Porsche Taycan. Het goede nieuws is, dat een Alfa Romeo Giulia minstens zo exclusief is als een Porsche (Taycan) en dat Dyson (u weet wel, van die superstofzuigers) volgend jaar met een elektrische auto komt…


hi