img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Polestar 1: het is gewoon een Volvo en je kunt beter wachten op de 2!

Wij moeten meteen denken aan het verwarrende schilderij ‘ceci n’est pas un pipe’, waarop toch wel degelijk een pijp te zien is. Zo is deze vooralsnog bijzonder exclusieve auto onmiskenbaar een Volvo, maar de Zweden (of zijn het de Chinezen van Volvo-eigenaar Geely…?) willen ons doen geloven dat Polestar een geheel op zichzelf staand merk is dat hoegenaamd niets met Volvo te maken heeft. Maar dan ga je erin zitten en dan zou je tóch weer zweren dat je in een alledaagse Volvo zit. Ook het fraaie exterieur heeft typische Volvo-designkenmerken en bij Polestar zijn ze er nogal trots op dat er peperdure en verstelbare Scandinavische schokdempers (van Öhlins) onder zitten. Dat is wel nodig ook als je een 2350 kilogram wegende 2+2 sportcoupé als een echte sportcoupé wilt laten rijden. 
Wat je daar uiteraard óók voor nodig hebt, is véél vermogen. Op papier is dat er ook, met 600 pk en 1000 (duizend) Newtonmeter. Maar…, dat is systeemvermogen, gegenereerd met in totaal drie elektromotoren (waaronder eentje voor elk achterwiel) en de uit de grote hybride Volvo’s bekende tweeliter viercilinder turbomotor waar ze voor de gelegenheid waarschijnlijk bijna 400 pk uit hebben geperst. Qua gevoel is dat bepaald niet hetzelfde als 600 pk/1000 Nm uit één dikke motor, ook al zit je in een dikke 4 seconden op de honderd. Dankzij een fors accupakket (34 kWh) kan er zo’n 150 kilometer puur elektrisch worden gereden, zoals dat van toekomstige stekkerhybriden mag worden verwacht. Dat is dan ook eigenlijk meteen het enige echt vooruitstrevende (of moeten we ‘richtingwijzende’ zeggen in relatie tot de ‘Polestar’) aan deze hybride. Je kunt je zelfs afvragen of deze reeds lang geleden aangekondigde auto niet een beetje als mosterd-dillesaus na de Gravad Lax komt.

‘Gelimiteerde oplage’
Verwende autoliefhebbers worden zo langzamerhand een beetje moe van de zoveelste (te) dure auto waarvan de oplage gelimiteerd is, maar hier is er dan weer eentje voor wie de verleiding niet kan weerstaan. Wij denken evenwel dat de Polestar 1 best wel eens nóg ietsje exclusiever uit zou kunnen vallen dan de bedoeling is. Want ze zijn voornemens er 1500 te bouwen. Dat lijkt ons tamelijk ambitieus, gezien de erg stevige prijs van 160.000 euro. De volledig elektrische Porsche Taycan zal (aanzienlijk) goedkoper en minstens zo spectaculair/begeerlijk zijn. Toegegeven, de Polestar rijdt/stuurt mede door nadrukkelijke ‘torque-vectoring’ geweldig goed, maar de vierzits Porsche zal dat zeer waarschijnlijk nog (veel) beter doen!

Dus…
Je kunt sowieso beter wachten op de Polestar 2 (en misschien zelfs wel op de 3…) als je een volledig elektrische en enigszins betaalbare/bruikbare auto zoekt waar geen Volvo op mag staan. Al staat het (nog) in de sterren geschreven hoe die auto’s eruit gaan zien en op welke termijn ze leverbaar zijn.




hi