img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Mercedes EQC: toch een beetje een ‘wannabe’?

Das Haus wilde er graag als een van de eersten bij zijn, of dan toch in elk geval laten zien dat Tesla de doorgaans flegmatieke/rustieke Schwaben wel degelijk wakker hadden geschud. Dus werd alweer bijna een jaar geleden deze ‘midsize’ elektrische SUV (gebaseerd op het platform van de C-klasse c.q. de GLC) gepresenteerd als ware klaar voor de markt. Nou, dat was niet helemaal of beter gezegd helemaal niet het geval. Want wie nu bestelt, krijgt hem na overmaking van een dikke 80 mille pas ergens in het 4e kwartaal geleverd. Moet je dat willen? Als het Mercedes ‘oder Nichts’ is, bestel dan gerust een EQC 400 4Matic. Als het ‘das Beste oder Nichts’ moet zijn voor jou, dan zouden wij niet blind bestellen. Dan zouden we tóch nog eens uitvoerig de pro’s & en de contra’s in vergelijking met de concurrentie (vooral Jaguar i-Pace en Audi e-tron) wegen. Laten we beginnen met het ‘probleem’ dat de Jag ook heeft; de auto kan niet driefasen AC-laden en neemt dus behoorlijk de tijd voor het ‘tanken’. De harde realiteit is, dat je de accu’s thuis in een hele nacht laden niet helemaal vol krijgt. Dat is achterhaald en niet goed te praten. Dan kan je wel een actieradius van circa 400 kilometer claimen, maar daar heb je niet zo veel aan als het laden een eeuwigheid duurt. Zéker van deze ‘state of the art’ Mercedes-Benz die tenslotte pas eind van dit jaar (en niet eind 2018, toen je nog - haastig - van de oude 4%-regeling gebruik kon maken) leverbaar is, hadden we in dat opzicht (veel) meer mogen verwachten. 

Serene rust
Je kunt de EQC dus helaas meestal niet volledig opladen gedurende de nacht(rust), maar daar staat tegenover dat je tijdens het rijden een serene rust ervaart. Inderdaad, zoals dat hoort in een echte Mercedes. Als het accupakket van 80kWh volledig is geladen, kun je daar volgens de WLTP-meting gemiddeld 417 kilometer van genieten, terwijl je wordt voortgestuwd door twee elektromotoren (eentje op de vooras en eentje op de achteras) die gezamenlijk 408 pk en 760 Nm offreren. Daarmee suist de 2400 kg wegende EQC in een dikke vijf seconden naar de honderd en hij is daadwerkelijk opvallend stil en comfortabel. Ja, zelfs in vergelijking met andere EV’s uit de topklasse. De top is begrensd op 180 km/h, waarmee ‘Das Haus’ het politiek correcte voorbeeld van Volvo (dat al haar nieuwe modellen op die snelheid wil limiteren…) netjes volgt. Wie ook héél erg braaf wil zijn, rijdt de EQC in ‘maximum range’ stand plus de ‘eco assist’ regeneratiemodus. Combineer dat met het ingeven van een reisdoel in het navigatiesysteem en ieder normaal mens zal gèk worden van het getrut & getreuzel. Het gaspedaal gaat zelfs tegendruk geven als je (iets) harder wilt dan de geldende maximum snelheid. Als je niet gelyncht wenst te worden door tot razernij gebrachte medeweggebruikers voordat je je bestemming hebt bereikt, zet je die onzin dus al héél snel weer uit. Dan maar wat vaker naar de laadpaal.

Dus…

Je moet twee dingen graag willen als je een EQC bestelt: Mercedes rijden en het ‘goede voorbeeld’ geven.




hi