img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Kia ProCeed GT: moeten we daar iets mee?

Mwah, we zouden niet meteen willen zeggen dat we niet konden wachten om er mee te rijden of onze ‘Insta’ ermee te vullen. Maar we kunnen niet ontkennen dat het best een verleidelijke auto is, deze ‘shooting brake’ uit Korea. Nu is het eigenlijk ook geen echte (Britse) shooting brake, maar veeleer een vlotter/spannender gelijnde stationwagon (die dan weer Sportswagon heet bij Kia…). De ProCeed GT kost ook aanzienlijk minder dan de ècht chique shooting brakes van deze wereld; vergelijk het met die tijdelijk beschikbare designers-collectie (Viktor & Rolf, Kenzo) bij H&M.
Deze GT is dan ook slechts 1150 euro duurder dan de Sportswagon en daarmee is de meerprijs 3,5 mille ten opzichte van de 5-deurs hatchback. En het is ontegenzeglijk een fraaie auto geworden, waarvan alleen de motorkap en de voorschermen uitwisselbaar schijnen te zijn met die van de Sportwagon. Uiteraard is er door de elegant/sportief aflopende daklijn wat (hoofd)ruimte geofferd, maar ook deze modieuze ProCeed is nog steeds een behoorlijk ruime auto voor z’n klasse (C-segment); de kofferruimte meet bijna 600 liter, slechts 30 minder dan die van de ‘echte’ stationwagon. Het is dus ook nog een behoorlijk praktische auto, niet geheel onbelangrijk voor de (vermoedelijke) doelgroep…

Style & substance!
Voor wie Kia (begrijpelijkerwijs) een tijdje niet op de voet heeft gevolgd: het merk heeft serieuze stappen gemaakt waar het gaat om rij-eigenschappen, bouwkwaliteit, look & feel en afwerking. Inderdaad, precies die zaken waar de Europese ‘premium’-merken zich maar al te graag op voor laten staan (en waarvoor ze even schaamteloos een stevige prijs vragen). En we gooien maar eens een knuppel(tje) in het hoenderhok: ga eens een nieuwe Mercedes, BMW of Audi uit de middenklasse héél nauwkeurig bekijken/betasten en doe dan hetzelfde bij deze Kia. We zijn oprecht benieuwd naar uw bevindingen. Wij zijn alvast van mening dat deze Kia niet alleen style, maar ook substance biedt; een mooi interieur, een fraai dashboard, prima stoelen en infotainment waar weinig tot niets op aan te merken valt.
Onder de kap een 1,6 liter viercilinder turbomotor met 204 pk, die een zeer adequate aandrijflijn vormt met zowel de handbak als de zeventraps automaat. Die laatste brengt veel extra rijcomfort, maar reageert bepaald niet bliksemsnel dan wel sportief op eventuele commando’s via de heveltjes aan het stuur. Toch moet je van een behoorlijk stevige onderstelafstemming houden om deze Kia te kunnen waarderen, maar dan heb je ook er een fijn sturende auto aan. 

Dus…
Dat zal dan ook wel zijn prijs hebben, horen wij u denken. Inderdaad, met ruim 43 k is deze Kia zeker geen koopje meer te noemen en de automaat is nog eens 2 mille duurder. Maar waar Kia vroeger adverteerde met de slogan: ‘rijdt een klasse rijker’, zou je nu kunnen zeggen dat je niet onnodig rijk hoeft te zijn om in een auto van deze klasse te kunnen rijden.

 

hi