img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

We schijnen met z’n allen Sports Activity Vehicles en Crossovers te willen. Geen benzineslurpende SUV’s meer, want dan mag je van groen en links de stad niet meer in.

Dus komt Ford met de Kuga, een als ‘softroader’ vermomde Land Rover Freelander, die er volgens de ontwerpers dan weer wel uitziet als een bodybuilder. Begrijpt u het allemaal nog?

Geen straf
Niet alleen qua uitstraling zit de Kuga aan de politiek correcte kant van de BMW X3, de Audi Q5 en de Mercedes GLK (om over de grotere bakken van genoemde merken maar te zwijgen), ook qua prijs zit deze Ford daar duidelijk onder. Zulks ondanks het feit dat Ford de Kuga als een serieuze auto in de markt wil zetten en vooral de associatie met would-be SUV’s zoals twee-wielaangedreven Koreanen in de kiem wenst te smoren. Hij is dus (voorlopig) alleen als 4WD in combinatie de tweeliter TDCi-motor en een complete uitrusting leverbaar. Geen probleem, omdat de meeste auto’s in deze prijsklasse zakelijk worden gereden. Later volgt een uitvoering met de tweehonderd pk sterke vijfcilinder benzinemotor, voor wie het niet kan of wil laten. Of voor het geval de de dieselprijs zo idioot hoog blijft. Met 136 pk en een koppel van 320 Newtonmeter is de diesel-Kuga overigens helemaal geen straf. Er zit genoeg gang in om lekker mee te kunnen blazen in de urban jungle. Maar die twee uitlaatpijpen, dat hadden we nu net weer niet gedaan. Is niet nodig ook. Verstop die pijp maar achter de bumper. Doe maar net of je een niet-roker bent. Scheelt ook weer in de acceptatie tegenwoordig...

Stoer?
Functioneel is de dubbele achterklep, waarvan het bovenste gedeelte aanzienlijk meer meeneemt dat alleen de achterruit, zodat je de hele achterklep eigenlijk zelden zult gebruiken. En dan die slimme afdekhoes in de bagageruimte, die zicht terugtrekt zodra je het uiteinde ietsje naar beneden duwt. Een even simpele als briljante vondst, want dat kun je bijvoorbeeld met de elleboog doen als je een krat bier in de knuisten hebt. Erg handig ook is de optionele 230V-stekkerdoos die dankzij een omvormer apparaten met een vermogen tot 150 watt kan voeden. Ideaal voor laptop-verslaafden, en wie is dat niet binnen deze doelgroep? Hoe stoer is zo’n Kuga eigenlijk? Welnu, met een bodemvrijheid van bijna negentien centimeter, een in-/uitloophoek van 21 en 25 graden plus een maximale waaddiepte van 45 centimeter is het natuurlijk geen hard-core terreinauto, maar toch hoef je niet terug te schrikken voor een ‘avontuurlijk ritje’ naast het asfalt.

Gooien & smijten
Een Haldex-koppeling stuurt draaimoment naar de achteras indien nodig en je zal dus niet snel vast komen te zitten. In het ESP geïntegreerde tractiecontrole en een beveiliging tegen omslaan grijpen in als het allemaal toch wat al te spannend mocht te worden. Van het ESP heb je verder trouwens weinig last; onderstuur blijft lang weg en je kunt ook met deze Ford best lekker gooien en smijten. En hij is nog comfortabel ook! De besturing, die bij rechtuit rijden over glad asfalt een tikje doods is, komt tot leven op bochtige weggetjes met minder dan perfect plaveisel. Kies sowieso de sport-setting van de stuurbekrachtiging. Van de vierwielaandrijving merk je natuurlijk hoegenaamd niets omdat je met het ‘intelligente’ Haldex-systeem in principe 99% van de tijd met voorwielaandrijving rijdt. Nog een argument om wereldverbeteraars die roepen dat je niet met een ‘terreinwagen’ mag rijden beleefd de mond te snoeren.

Dus...
Die Kuga is weliswaar maar een Ford, maar zoals dat ook voor de Focus, S-max en Mondeo geldt eigenlijk best top! Naast een correct voorkomen biedt ‘ie ook nog behoorlijk wat ruimte, met een flinke kofferbak en extra opbergruimte onder de zittingen van de achterbank. Op die achterbank zitten drie kinderen prima en op afwerking met overwegend goed aanvoelende, mooie materialen is eigenlijk niets aan te merken. Op die drie kinderen valt trouwens we degelijk iets aan te merken: die zijn doorgaans helemaal niet zo goed voor het milieu, maar daar mag je weer niks van zeggen. De jeugd moet er namelijk voor zorgen dat heel 50-plussend Nederland in Kuga-achtige auto’s kan blijven rondrijden. Begrijpt u wel?

 

 

hi