img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Daar is die dan, de nieuwe 911 (997)met langverwachte PDK-bak.

De Verlossing 
Tuurlijk, de freakerige carspotter kan zien dat er sprake is van een vernieuwde 911, maar het echte nieuws zit natuurlijk in de kont: een direct ingespoten (DFI)motor en Porsche’s Doppel Kupplung ‘getriebe’. En ja, het heeft tamelijk lang geduurd voordat we eindelijk werden verlost van die archaïsche ‘Tipronic’ (een mooi woord voor vreselijk ouderwetse automaat). Maar Porsche heeft samen met transmissiefabrikant ZF hard gewerkt om het gewicht van de zeer gecompliceerde PDK-bak omlaag te brengen tot een aanvaardbaar niveau, zijnde 10 kilogrammen minder dan de oude automaat. Bovendien vroeg de compacte lay-out van de 911-aandrijflijn om specifieke oplossingen, zoals een derde as in de bak. Hoe dan ook, het past nu allemaal prima en de PDK-versie is slechts 30 kg zwaarder dan de uitvoering met handgeschakelde zesbak.

Twee pedalen...
Het goede nieuws is, dat degenen die nooit hebben leren schakelen (aantekening in het rijbewijs wellicht?) en andere figuren die iets te veel ‘in touch’ zijn met hun vrouwelijke kant thans zonder terminaal gezichtsverlies kunnen zeggen dat ze een Porsche met twee pedalen hebben gekocht. Bijkomend voordeel van de wijzigingen aan het motorblok en bak is een iets lager zwaartepunt en dat zijn altijd goede ontwikkelingen. Dankzij andere aanpassingen draaien de nieuwe motoren nog makkelijker hoge toerentallen en is de sound onveranderd uniek en helemaal vet! Het maximum ligt nu op 7500 toeren. Da’s lekker, maar er is iets raars aan de hand.

Brandstofbesparing (?!)
PDK wordt niet gepresenteerd als iets dat auto’s sportiever maakt (wat na de rij-indruk absoluut terecht is). Porsche benadrukt juist de brandstofbesparing (?!) die ermee wordt behaald. (dat konden we helaas weer niet proefondervindelijk vaststellen..) Porsche wil het gemiddelde verbruik van haar auto’s de komende jaren drastisch te verlagen. Doel is dan ook het merendeel van de vernieuwde 911’s met PDK te leveren. Hetgeen lijkt te lukken, want 8 van de 10 ‘neue Elfer’ wordt met PDK besteld. Alle ‘twijfelgevallen’ nemen nu PDK en maar voor de ultieme 911 ervaring blijven wij toch de handbak adviseren. Zelfs degenen die ooit een 996 met automaat hebben gekocht durven zich weer voorzichtig – maar met het schaamrood op de kaken – te melden voor een nieuwe (semi)automaat. Blij dat de Porsche-dealer überhaupt nog een inruilprijs wil noemen... 

Handen af van de knoppen!
De motoren in de Carrera en de Carrera S hebben nu respectievelijk 345 en 385 pk. Daarmee doorbreekt de Carrera S nu de magische driehonderd km/h. En daar zijn echte (handbak)mannen meer van onder de indruk dan van het gemiddelde brandstofverbruik dat bij de Carrera (met PDK) tot net onder de 10 liter per 100 km zou zijn gezakt. Sprinten gaat dankzij de zonder onderbreking van de aandrijfkracht schakelende PDK-bak ook beter dan ooit. RS-tijden komen binnen handbereik. Van de vier en een halve seconde die de S nu nodig heeft voor de standaardsprint gaan nog een paar tienden af met het Sport Chrono Plus pakket. Codewoord: launchcontrol. Leuk natuurlijk, maar niet te vaak gebruiken. Helemaal niet gebruiken: de schakelknoppen op het stuurwiel. In de automatische (super)sportmodus kiest PDK namelijk ALTIJD de juiste versnelling. Rij NOOIT in het normale D-programma. Daarin wordt steeds zo snel mogelijk opgeschakeld naar de hoogste versnellingen om er vervolgens zo lang mogelijk in te blijven hangen, teneinde brandstof te sparen. Je kunt dan met de knoppen ingrijpen, maar Porsche koos helaas voor onhandige knoppen waarbij links en rechts zowel een op- als een terugschakelcommando gegeven kan worden. Duwen = opschakelen, knijpen = terugschakelen. Tegennatuurlijk dus. En dat weten ze zelf ook, maar ze wilden de Tiptronic-rijders niet in verwarring brengen. Tsja.

En dus... 
Adviseren wij van Bright Lease een handbak! En eigenlijk nog iets; Heb geduld en koop/lease op het juiste moment een 997 met ervaring. De 911 is een auto die bij uitstek impulsief wordt aangeschaft en na een maand of wat weer jong gebruikt te koop komt. Dat heeft niks te maken met de uistekende kwaliteiten van de 997, maar met de doelgroep die na het emotionele aankoopbesluit (ik heb er altijd van gedroomd, ik ga hem echt niet bijtellen!, ik mag mezelf toch ook wel eens verwennen, je kunt er met z’n vieren in hoor, je kan er best rustig mee rijden , ik wel…) veelal tot de conclusie komt dat het dagelijks rijden in een superbuggy lang niet altijd feest is, de te verwachte baby er niet in past, danwel dat de directie van Bright Lease met een RS4 rondjes om ze heen rijdt. Kortom een 911 is voor het weekend en dan is er maar één. De GT3 (RS) met standaard handbak. Ook Porsche weet hoe het hoort!

 

 

hi