img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

De nieuwe Lancia Delta is een auto die niet in een paar woorden is te vangen. Om te beginnen is ‘ie enorm gegroeid.

En zelfs als je heel erg je best doet, kun je er geen rally-auto (Integrale!) meer van maken. Op basis van een verlengd Bravo-platform is het nu Prada in plaats van Sparco. Vooral in bi-color uitvoering met een in titaniumgrijs gespoten dak oogt de nieuwe Delta buitengewoon elegant. Voor de B-stijl doet het geheel sterk aan de Bravo denken, maar richting de bilpartij zien we fraaie, uitwaaierende lijnen. Een designtruc die met donker getint glas achter (Bijlmer-pack voor intimi) grenst aan gezichtsbedrog; de Delta lijkt een vierdeurs coupe, maar is eigenlijk een stationwagon die neigt naar een ‘crossover’ zoals de Ford S-max. Mooi gedaan, met een prachtige detaillering en een knappe combinatie van scherpe lijnen en verleidelijke rondingen.

Het loungen wil niet lukken
Jammer dat je niet meteen lekker zit in de Delta. Te veel op de (eventueel met Poltrona Frau leder beklede) stoel in plaats van er in. En je kunt de stoel met behulp van de hoogteverstelling niet diep genoeg laten zakken. Met een wat verder achterover hellende rugleuning en een volledig naar je toe getrokken stuurwiel went het na enige tijd wel, maar toch blijf je het gevoel houden dat je op de troon zit. Dat geldt zeker ook achterin, waar je bovendien op een vrij harde, vlakke zitting wordt onthaald. Beenruimte is er voor de achterpassagiers in overvloed. Met een simpele handeling kan de bank over een centimeter of tien worden verschoven, hetgeen een hoeveelheid beenruimte oplevert die wellicht inspireert tot een oefening die in de nieuwe Kamasutra als ‘De Delta’ zal worden omschreven. Maar ondanks de ook nog over een hoek van 25 graden verstelbare rugleuning wil het loungen achterin niet echt lukken. Daarvoor moet je kennelijk toch wat meer onderuitgezakt in een zachte bank kunnen hangen met een hippe cocktail (iets met Martini?) in de hand. De afwerking is eigenlijk verrassend mooi; alleen de metallic zilveren(plastic) afwerking van een gedeelte van de middenconsole is een dissonant in het smaakvolle geheel. Enne, de vering/demping zou best wat zachter mogen...

Bravo!
Met de 150 pk leverende 1.4 liter ‘Turbo Jet’ is de als een Bravo (dus goed) sturende Delta feitelijk voldoende snel, maar voor wie onze kwalificatie ‘voldoende snel’ al verdacht vindt is er ook een 120 pk variant. Deze is voor bescheiden braverikken, die niets van ‘la dolce vita’ snappen. Verder heeft de ‘oude’ 1,6 liter MultiJet (120 pk) nog een plaats in het gamma, maar de heerlijke 165 pk sterke 2.0 Multijet is met name op het gebied van emissies ‘state of art’. Qua geluidsniveau is hij dat helaas niet, want er zijn zonder meer stillere diesels op de markt. Bij accelereren en stationair draaien laat de lekker krachtige machine nogal nadrukkelijk van zich horen. Toch is dit in combinatie met de makkelijk en precies schakelende zesbak een plezierige aandrijflijn, maar wij gaan uiteraard pas bravo roepen bij de echte Gran Turismo’s in de Delta-range. Die komen 190 pk Twin Turbo MultiJet & 200 pk Twin TurboJet motoren.

Dus...
Lancia zegt dat het heus heel goed Duits-degelijke auto’s zou kunnen produceren, maar richt zich bewust meer op stijl, flair en klasse dan op grundlicheit. Aangezien Prada wel degelijk fraaie, maar ook goed afgewerkte schoenen kan maken, lijkt ons dat wederom een gemiste kans... Slim is trouwens dat Lancia zich nadrukkelijk op mannen richt, rekening houdend met wat vrouwen mooi vinden. Daarbij gaan ze ervan uit dat mannen vinden dat een Lancia best ietsje duurder mag zijn dan een gewone auto. Dat zien ze goed. Mooie vrouwen (en Prada prinsessen) met flair en klasse zijn immers ook iets duurder (en soms onbetrouwbaarder) dan gewone vrouwen. En daar hebben mannen ook geen moeite mee. Lancia heeft een mooie niche gevonden!

 

 

hi