img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Wat een bed is voor een hoer is een Opel voor een boer. Okay, okay, dat is een spreuk van een tijdje geleden.

En het merk is ook al lang niet meer de eeuwige nummer 1 in de verkoopstatistieken. Zo’n Vectra was trouwens helemaal niet zo’n verkeerde auto, alleen durfde bijna niemand dat hardop te zeggen. Hoe dan ook, bij Opel zelf schijnt het woord Vectra ook niet meer te zijn gevallen sedert ze de ontwikkeling van de Insignia ter hand namen.

Even wennen
Dat is wat ons betreft meer dan terecht, want deze nieuwe middenklasser heeft he-le-maal niets met een Vectra te maken. Het toverwoord was (hoe raadt u het) ‘premium’. En het moet gezegd: als je nieuwe Vectra - oeps sorry hoor - de Insignia voor het eerst ziet, denk je onwillekeurig toch heel even ‘hoe durven ze!?’ Maar het maken van mooie auto’s is kennelijk niet meer aan een select gezelschap autofabrikanten voorbehouden. Bij Citroën kunnen ze het ook al, getuige de C5. Opel ziet de Insignia als een ‘statement’ en ze vinden het zelf de meest verfijnde auto die ze ooit hebben gebouwd. Het is en blijft bovendien het topmodel in het gamma; iets Senator-achtigs zullen we nimmer meer zien en de nieuwe Ascona - oeps driewerf sorry, het is nog even wennen – de Insignia heeft feitelijk de maatvoering van de Omega. Hij is 4,83 m lang en 1,86 m breed; echt een stevige middenklasser dus.

Hoop (en glorie?)
Het is te hopen dat de Insignia dan ook een stevige positie in de middenklasse weet te verwerven, want moederconcern GM doet steeds meer aan de Titanic denken. Het duurt heel lang voordat er van koers veranderd wordt en een bedrijf waarvan iedereen dacht dat het nooit failliet zou kunnen gaan blijkt wel degelijk met volle kracht op de ondergang af te stevenen. Dat zou toch jammer zijn, want wie moet ons dan van Corvettes voorzien? Daarom hopen wij van harte dat het nog eens zover komt dat de Europese tak het moederbedrijf in ‘the land of hope & glory’ op de been blijkt te kunnen houden. Dat zal ze leren, die zelfingenomen Amerikanen! In elk geval laat Opel zien, dat je met een beetje lef wel degelijk een nieuwe weg kunt inslaan. En het zou ons helemaal niet verbazen als de Insignia net zo’n warm welkom van de zakelijke rijder krijgt als de C5 ten deel is gevallen.

Rood waas
Qua rijden valt deze eigentijdse Opel (let op het hippe hout in het dashboard!) zeker niet tegen. Er zitten topstoelen in en qua zitpositie zullen zelfs verwende Audi-rijders zich thuis voelen. Wij vinden de sedan eigenlijk de meest stijlvolle Insignia. En laat deze uitvoering nu ook qua hoofdruimte achterin nog net iets beter scoren dan de hatchback. Wie wil er trouwens nog zo’n halfslachtig geval met een vijfde deur? Gewoon een sedan of een wagon (die wat later komt onder de sjieke naam Sports Tourer...) nemen. Een 2.0 turbo (220 pk) natuurlijk. Da’s gewoon een lekker uitgebalanceerde en snelle auto. Ja, er is ook een 2.8 V6 Turbo met 260 pk, maar die voegt alleen onderstuur toe. Uiteraard komt er ook nog een ‘Ecoflex’-uitvoering voor echte zuinig(n)erds en zijn er diverse goeie, maar niet al te stille diesels uit het Fiat-magazijn (straks ook de biturbo-diesel met 190 pk een V6 diesel). De tweeliter turbo trekt met een handgeschakelde zesbak in 7,6 seconden naar 100 en heeft in de Sport-uitvoering bovendien een FlexRide-systeem waarmee je extra sportief de hoek om gaat of voor een toefje meer rust & comfort kunt kiezen. Druk je op de sportknop, dan verkleurt de witte verlichting in de klokkenwinkel naar rood. Hoef je zelf tenminste geen waas meer voor de ogen te krijgen.

Dus...
Voor 36 mille (de goedkoopste 1.6 doet 27 mille) heb je een serieuze auto waarvoor niemand zich zou behoeven te schamen. Gewoon een strakke kar, met een keurig afgewerkt interieur en een logo op de neus waaraan je zou mogen afleiden dat de berijder in kwestie gewoon een nuchtere Nederlander is, die status niet aan zoiets banaals als een auto hoeft te ontlenen!

 

 

hi