img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Joop Donkervoort is een moeilijk mens. Voor zichzelf, voor z’n personeel, maar vooral ook voor z’n klanten.

Vraag Joop niet of een airco standaard is, want; ‘zonde van het extra gewicht’. Begin niet over een navi, want dan gaat de levertijd van lang naar onbekend, of wellicht zelfs nooit. Zie Joop gewoon als een kunstenaar en visionair. Nu heeft ‘ie een D8 met een dak erop gemaakt, niet omdat we die nodig hebben, of behoefte hebben aan nog meer claustrofobie. Gewoon omdat de D8 GT hiermee serieus race potentieel krijgt en werkelijk waanzinnig fraai is. Je prefereert een Panerai Manifattura Tourbillon ook niet boven een Breitling for Bentley om nog beter te kunnen bepalen hoe laat het is, maar wel vanwege de ultieme vormgeving en de prachtige techniek. Zo is het ook met de nieuwe Donkie van Joop! 

Racende klanten 
Een auto die bescherming biedt tegen de elementen: niet lang geleden nog ondenkbaar in Joop’s schier onnavolgbare denktrant. Maar zijn obsessie voor puurheid & functionaliteit zorgde er voor dat de D8 GT met een gewicht van 650 kilogram amper 20 kilogram meer weegt dan een klassieke D8, terwijl de torsiestijfheid met maar liefst 25 procent toenam. En het prachtige koetswerk brengt niet alleen comfort, maar vooral ook aerodynamische voordelen, die de GT zeer geschikt maken voor deelname aan het FIA GT4-Light kampioenschap. Joop bouwt de eerste dertig exemplaren van zijn geesteskind daarom in een specificatie die nauwelijks afwijkt van de raceklare GT4-uitvoering met 270 pk. Bijkomend voordeel: er zullen meteen een paar klanten mee gaan racen. Mooi meegenomen: Joop heeft meteen z’n dertigjarig jubileum onderstreept. 

Tijdgeest 
Een Donkervoort wordt meestal in hoge mate aan persoonlijke wensen aangepast; iedereen die de optielijst bekijkt is dus onherroepelijk de sigaar. Geile ‘racy’ spulletjes en een beetje meer carbon en/of leer hier en daar drijft de prijs van een GT snel op tot een tonnetje of twee. Maar dan heb je ook wel een ‘high-end’ straatracer waar je vriendin (ook lichtgewicht uiteraard) niet uit waait. De GT heeft zelfs nog bagageruimte van enige betekenis. Ja, Joop voelt de tijdgeest goed aan. Hij zegt dat we nu in een coupe-tijdperk zitten. En met de Audi 1,8 liter turbomotoren die z’n extreem lichte auto’s relatief zuinig en bloed snel maken doet Joop al sinds jaar en dag aan ‘downsizing’. Als Joop niet uitkijkt krijgt de GT vanaf 2010 nog een A label opgespeld vanwege de lage Co2 uitstoot! En dat voor een kunstwerk op wielen die dikke Porsche en Ferrari’s zowel op het circuit als de weg genadeloos kan afstraffen. Daar zouden veel autofabrikanten nog een voorbeeld aan kunnen nemen. 


Eenwording 
De D8 GT is scherper, stabieler en comfortabeler dan de D8. Maar vooral verbluffend veel mooier! De nieuwe, gemeen kijkende (Xenon)koplampen staren je zo intimiderend aan dat je bijna niet meer zou durven instappen. Wat overigens nog relatief makkelijk gaat doordat de delicate deurtjes – waarin ventilatieluikjes zijn opgenomen - naar voren plus naar boven openen en daarbij een flinke ‘hap’ uit het dak nemen. Dat wordt in de zomer natuurlijk helemaal niks, dus ons advies luidt dan ook om er een tweedehands D8 bij te kopen (in Musselkanaal is de keuze reuze!) voor het jaarlijkse ritje naar de Vogezen of Toscane. Maar of het nu een D8 of GT is; stevig verankerd in de racekuip is er een eenwording met de auto die toch wel tamelijk uniek is. Een Donkervoort is daadwerkelijk een uniek precisie-instrument, dat je met zuinige bewegingen moet bedienen. Je krijgt via je vingertoppen en je zitvlak alle signalen die je nodig hebt, maar de explosieve vermogensontwikkeling van de turbomotor blijft iets waar je toch op bedacht moet zijn. Zeker met 270 pk (180 en 210 kan ook) is het een raket. 

Dus... 
Niet meegeven aan je vriendin/vrouw/dochter/zoon zonder racelicentie. Ook niet denken aan al het andere moois dat je voor hetzelfde geld (de GT is er vanaf 125.000 euro) zou kunnen kopen. Uit ervaring weten wij dat een 3-serie op smaak in 4 jaar harder afschrijft en de gemiddeld Donkie eigenaar puur voor de fun zomaar 15.000 km per jaar rijdt, waarvan de helft dwars of op het circuit. Zo bezien is de GT niet alleen een prachtig kunstwerk, maar eigenlijk een volstrekt rationele keuze….., althans zo leggen wij, als waarschijnlijk enige leasemaatschappij, het uit. P.s. Joop kijkt wel eens moeilijk, maar bijt trouwens niet, op naar Lelystad dus!

 

 

 

hi