img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Dit is echt zo’n auto die in eerste instantie een flinke dosis weerstand oproept; wat moeten we hier nu in ’s hemelsnaam nu weer mee?!

Maar bij nadere beschouwing blijkt (wederom) dat die Duitsers niet helemaal van gisteren zijn. Van de die gezellige periode samen met Chrysler en Jeep weten ze bovendien nog heel goed waar Amerikanen van houden. Juist ja: van stoer, ietwat ongepolijst en ‘vierkant’, maar dan wel een maatje kleiner graag in het kader van de bezuinigingen.

Klein maar overweldigend
En de GLK is inderdaad een flink maatje kleiner dan de gemiddelde SUV of wat daarvoor door moet gaan. Met een lengte van goed vier en een halve meter is de GLK zelfs tien centimeter korter dan een Audi Q5. Iets korter zelfs dan de C-klasse die als basis dient. Maar dat zie je er niet aan af. De visuele impact die de GLK veroorzaakt is zodanig, dat er toch een dikke auto op de stoep lijkt te staan. Vergelijk het met een opdondertje als Ellen ten Damme. Ze is klein, maar toch behoorlijk overweldigend in haar aanwezigheid. Bovendien legt de GLK op deze manier heel handig een link met de legendarische ‘G’. Niet iedereen is gecharmeerd van deze hoekigheid, maar in elk geval heeft Mercedes een duidelijke keuze durven maken. Bijkomend voordeel van zo’n vierkante doos is het verrassend ruime interieur. Aan hoofdruimte is uiteraard sowieso geen gebrek, maar achterin is het waarachtig riant zitten en ook de kofferruimte stelt zeker niet teleur. Kijk, dan gaat het toch ergens over. Dan is er zowaar toch een steekhoudend argument om voor een GLK in plaats van een C-combi 4-matic te kiezen. Bovendien blijkt een GLK – die uiteraard sowieso vierwielaangedreven is – nauwelijks duurder te zijn!

Relaxte kar, maar...
Een GLK 220 CDI BlueEfficiency kost net iets meer dan een halve ton en het moet ons van het hart, dat dit op de een of andere manier toch best een sympathiek voertuig is. Iets dat we niet bepaald kunnen zeggen van de protserige uitvoering waarmee we van importeurswege op pad werden gestuurd: een 350 ‘First Edition’ waarvan het prijskaartje een tamelijk absurde 87 mille vermeldt. Designo (tweekleurig) leder, een sportpakket voor in- en exterieur plus onzin als 20 inch wielen. Inderdaad: wat moet je ermee. Teveel glimmertjes ook, waardoor het toch weer een foute blingmobiel wordt. Wel een overheerlijke V6 en dito automaat natuurlijk, die er samen voor zorgen dat het verbruik uitkomt rond de 1 op 7,5. Tja, te lekker gewoon. Vooral ook omdat zo’n GLK verassend goed stuurt. Enerzijds is het een heel relaxte kar, maar als je de geest krijgt blijkt het ding bijna even goed de hoek om te gaan als een C-klasse. Daarbij doet wat MB ‘Agility Control’ noemt zonder meer erg goed werk. De actieve dempers reageren op de rijomstandigheden, waardoor het comfort –ondanks het strakke sturen – verrassend is al je bijvoorbeeld door een hard bevroren weiland rijdt om zo dicht mogelijk bij een mooie ijsvloer te komen...

Dus...
Toch wel een aanwinst, die GLK. Gemaakt voor wie een beetje dat ‘go-anywhere-do-anything-gevoel’ wil hebben, maar een G-klasse te archaïsch (veel te duur ook) vindt en snapt dat die enorme SUV’s simpelweg nergens op slaan. Goed gemaakt ook, ondanks het ietwat Amerikaanse sfeertje dat in en om deze auto hangt. Een kwaliteitsproduct met mooie techniek. Doe maar lekker hoor. En trek ook gewoon weer eens zo’n fijn houthakkershemd aan op ‘casual friday’!

 

hi