img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Ooit werd Honda ook wel de Japanse BMW genoemd en maakte ze met ondermeer het VTEC-systeem furore als de beste motorenbouwer ter wereld.

Met hun F1-motoren overklasten ze jaren lang o.a. Ferrari’s op de F1-circuits. Het afgelopen decennium lijken ze bij Honda echter structureel de weg kwijt te zijn, met als dieptepunt de terugtrekking van hun team uit de F1. En dit nota bene aan de vooravond van het seizoen waarin met ‘kinetic energy recovery systemen’(KERS) geracet zal worden. Wat vooral wringt omdat dit principe ten grondslag ligt aan de hybride waarmee Honda thans de massa wil verleiden. In de F1 kon Honda het niet meer winnen van aartsrivaal Toyota, dus nu gaan ze proberen de Prius van z’n troon te stoten met de Insight. Zitten ze nu dan wel op de goede weg?

Scherp geprijsd
Het onheil voor de liefhebber van het oude Honda kondigt zich keihard aan in de vorm van de Nederlandse verkoopprognose voor dit jaar: 10.000 Honda’s, waarvan 7000 hybrides. Zeker de helft daarvan zullen Insights zijn. Want die nieuwe Insight is een redelijk ruime, comfortabele gezinsauto met een vijfde deur die met een prijs van net even boven de twintig mille scherp in de markt wordt gezet. De bedoeling was eigenlijk 19.990 euro, maar de koers van de Yen is de afgelopen maanden dusdanig gestegen dat deze prijsstelling niet haalbaar blijkt. Niet als Honda er nog wat aan moet verdienen althans, wat zeer nadrukkelijk wel de bedoeling is. In tegenstelling tot Toyota - dat het succes van de Prius met gemengde gevoelens aanzag omdat er aanvankelijk (uit het marketingbudget) op toegelegd werd – wenst Honda serieus geld te verdienen aan de hybride-hype. Daarom is de techniek van de Insight eenvoudiger dan die van de Prius en heeft Honda ervoor gezorgd dat er (in Japan) productiecapaciteit is voor 200.000 stuks per jaar.


1 op 20
De relatieve eenvoud van de IMA (Integrated Motor Assist) unit (met een 10 kW elektromotor) die Honda toepast, leidt tot een verbruik dat in de praktijk verrassend dicht bij het theoretisch haalbare ligt. Wie bewust beheerst met het gaspedaal omgaat kan vrij makkelijk 1 op 20 halen. En veel gas geven doe je sowieso liever niet, omdat het 88 pk sterke 1,3 liter torretje met 8 klepjes en 1 bovenliggende nokkenas (met i-VTEC, dat dan weer wel...) dankzij de Continu Variabele Transmissie dan meteen zoveel herrie (lees toeren) gaat maken dat je van schrik je gas weer loslaat. Wat natuurlijk precies de bedoeling is. Dit wordt volgens ons dan ook de eerste Hybride die in de praktijk wel in de buurt komt van het theoretische gemiddelde, al zal de berijder dit niet veroorzaken uit vrije wil. Met weinig gas, rustgevend voortrollen en zuinigjes remmen luidt het devies. En dan wordt je op Tamagotchi-achtige wijze voor je groene gedrag beloond doordat er plantjes gaan groeien op het info-paneel. We hebben daadwerkelijk vastgesteld dat je in stadsverkeer – waar een hybride optimaal tot z’n recht komt – zomaar 1 op 16 rijdt. En da’s toch wel heel erg netjes. Met planken op de snelweg kom je nog nauwelijks onder de 1 op 10, wat gezien de top van 180 km/h (na 10 minuten leunen op het rechterpedaal haalt die dat echt) eigenlijk ook best meevalt.

Funky & rustgevend
Die relatief hoge top is een gevolg van de mooi gladde koets met die kenmerkende aflopende en vervolgens bot afgehakte achterkant. Die aërodynamisch gunstige vorm is ooit bedacht door meneer Kamm en wordt ook toegepast door Toyota. Dat de Prius en de Insight zoveel op elkaar lijken is dus geen toeval. Overigens lijkt de Insight als twee druppels water op de brandstofcel-aangedreven FCX ‘Clarity’ van Honda zelf. Eigenlijk ziet het apparaat er best wel een beetje funky uit. Het dasboard zal de liefhebbers van ‘sci-fi’ ongetwijfeld aanspreken en op de een of andere manier is de ‘basicness’ van de Insight wel rustgevend. Wie in gewetensnood is geraakt door de hyperconsumptie van de laatste jaren, vindt in deze Honda balsem voor de getormenteerde geest

Dus...
Consuminderen hoeft heus niet heel erg veel pijn te doen. En wie de schijn nog een beetje wil ophouden met een iets representatiever vierdeurs-vervoermiddel, kan altijd nog de iets duurdere Civic Hybrid nemen. Dan is er natuurlijk ook nog de incentive van ‘slechts’ 14% bijtelling plus het gratis ‘tjeemig-de-peemig-effect’. Bovendien, zo fluisteren diverse berijders ons toe, alles beter dan in een Toyota Pri(m)us gezien te worden... Het zou ons niet verbazen als dit dan nu eindelijk wel de hit wordt waarop Honda hoopt. Consuminderen is in en oke, plak er alleen wel een 700 watt audio in ter compensatie voor dat gierende torretje en je voelt je met dit nieuwe inzicht van Honda zeker verwend!

 

 

 

hi