img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Duitse chic
Het vorige model (de W211) heeft ervoor gezorgd dat de meeste taxichauffeurs nu Skoda of Toyopel rijden, maar met de nieuwe ‘E’ is ‘Das Haus’ teruggekeerd naar oude waarden.

Het lijkt er zowaar op dat de ‘beancounters’ uit hun verstikkende macht zijn ontzet en dat toegewijde techneuten eindelijk weer de dienst uitmaken bij Mercedes-Benz. Ja, het is misschien toch weer even wennen aan de stilering van de nieuwe, maar als je hem een paar keer hebt zien rijden weet je dat deze auto van voor tot achter klopt, dat ‘ie ook over vijf jaar nog heel goed kan en dat Aziaten, Arabieren en Amerikanen het ook een mooie auto vinden. En kijk ook vooral vast eens naar de coupe op basis van de nieuwe Mercedes E klasse (komt in de plaats van de kleinere CLK); wat een prachtige auto is dat. Dit is weer Duitse chic waarop Mercedes-Benz enkele decennia geleden het patent leek te hebben. En er is daadwerkelijk riant ruimte voor vier in deze wonderschone coupe!

Zelfs een blinde…
Deze nieuwe Mercedes E klasse is niet alleen een gedistingeerde en krachtige verschijning (met licht opbollende achterschermen als verwijzing naar het verleden), maar hij heeft ook nog eens de laagste luchtweerstand in z’n klasse. Bijna niet meer te bevatten, laat staan te onthouden, zijn alle (deels optionele) veiligheids- systemen die verwerkt zijn in deze supersedan: Distronic Plus, Brake Assist Plus, Pre Safe, Nightview Assist, Attention Assist, Adaptive Highbeam Assist, Speedlimit Assist, Lane Keeeping Assist en Blind Spot Assist. Met het hele ‘ boek erop’ is de E bijna een rijdende piepshow en daar moet je van houden.

Nieuwe ‘Zeitgeist’
Marketing is mooi, maar het gaat natuurlijk om substantie, niet om gebakken lucht. Wees gerust. De veiligheidsverhogende technieken in de Mercedes E klasse doen hun werk in elk geval minder storend dan laten we zeggen in een Volvo of een Lexus. En waar het echt om gaat: ‘gewoon’ rijden doet deze Mercedes simpelweg beter dan alle sedans in zijn segment. Oudere Mercedes-rijders zullen meteen het gevoel hebben eindelijk weer thuis te komen en bij Audi verdwaalde geesten realiseren zich zonder twijfel meteen dat ze zich jarenlang hebben laten wijsmaken dat ze een ‘sportieve’ auto wilden. Wie zich in het heerlijke meubilair van een Mercedes E klasse laat zakken, komt als vanzelf tot rust. Met name het onderstel van de Elegance-uitvoering biedt een veer- en afrolcomfort waarvan we met z’n allen bijna waren vergeten dat het bestond. De besturing geeft vooral rust, maar zeker ook het gevoel dat je de zaken volledig in de hand hebt. De adaptieve dempers houden het koetwerk gedecideerd in het gareel, zodat niemand wagenziek zal worden. Wie nog niet toe is aan het definitieve afscheid van sportiviteit, kan uiteraard z’n toevlucht nemen tot een Avantgarde-uitvoering of zelfs een AMG(pakket), maar dan is de nieuwe ‘Zeitgeist’ overduidelijk nog niet helemaal ingezonken.

Aandrijven, niet overdrijven
In die nieuwe tijdgeest past ook een adequate, maar vooral niet overbemeten motorisering. MB neemt inzake deze kwestie het modieuze woord ‘downsizing’ wijselijk niet in de mond, maar spreekt van ‘rightsizing’. ‘Yeah right’, denkt u, ‘dat maken we zelf wel uit’. Maar geloof ons: het hoeft echt geen Mercedes E 500 of een E 350 CDI te zijn. Er zijn geheel nieuwe viercilinder diesel- en benzinemotoren ontwikkeld die zich uitstekend van hun taak kwijten. Wat betekent dat je echt uitstekend bediend bent met een E 220 CDI (170 pk/400 Nm) of een E 250 CGI BlueEFFICIENCY met directe benzine-inspuiting en 204 pk. Voor de echte gewetensbezwaarden (of slachtoffers van de financieel-economische crisis) volgen later dit jaar de Mercedes E 200 CDI & CGI met respectievelijk 136 en 184 pk. Maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven... 

Dus...
De nieuwe E-klasse is een auto waar je eigenlijk niet omheen kunt als er een representatieve zakensedan moet komen, hoewel dat dan weer niet geldt voor het imago. Dat is en blijft gevoel. Feit blijft dat Mercedes weer eindelijk een Mercedes bouwt en dat is een goede zaak!

 

 

 

hi