Opinie

La douce France & la dolce vita


We gaan met z’n allen al vele decennia graag met vakantie naar Frankrijk en/of Italië. En inmiddels kopen we ook (weer) massaal auto’s uit deze heerlijke landen, hoewel je tegenwoordig nooit meer helemaal zeker weet waar een bepaald model nou eigenlijk wordt gebouwd. Met dank aan de ietwat chauvinistische Italiaanse overheid (geef ze eens ongelijk!) weten we bijvoorbeeld dat het nieuwste model van Alfa Romeo in Polen wordt gebouwd en helaas niet in Milaan, de bakermat van dit mooie merk. Voor wie deze ‘soap’ niet heeft gevolgd: de marketing-afdeling van Alfa werd teruggefloten en mocht de auto die we sinds kort als ‘Junior’ kennen geen ‘Milano’ noemen, omdat hij niet in het thuisland wordt gebouwd. Parmezaanse kaas en Parma-ham mag tenslotte ook alleen uit de regio Parma komen. Bij een Renault kun je er nog steeds vrij zeker van zijn dat de auto ook echt uit Frankrijk komt, omdat Renault feitelijk nog altijd een staatsbedrijf is, dat meerdere keren met miljarden overheidssteun voor de ondergang werd behoed. PSA idem dito. Dat zet de Chinese staatssteun aan de autofabrieken aldaar misschien in een iets ander licht, maar dat is van een heel andere ordegrootte. Bij Fiat wist je trouwens eigenlijk ook nooit waar de onderneming van de ‘Famiglia’ Agnelli precies ophield en de waar staat begon. Maar gelukkig bestaat (dankzij Fiat/Stellantis) zélfs Lancia nog steeds en komen zowel Alfa Romeo als Lancia  nota bene met bijzonder aansprekende nieuwe modellen. De nieuwe Fiat 500 (de elektrische, die binnen afzienbare tijd gelukkig ook met benzinemotor te koop zal zijn) wordt wél in Italië gebouwd en dat geldt ook voor de nieuwe Ypsilon, die er geheel tegen de verwachting in ook als als milde hybride is.

Goed nieuws
Maar er is méér goed nieuws als het om auto’s en vakanties gaat. We gaan nog altijd in groten getale met de auto richting onze vakantiebestemming(en) of wellicht op roadtrip (heel hip). De voordelen daarvan zijn evident. Bijkomend voordeel in deze barre tijden: je hoeft geen vliegschaamte te hebben. De elektrische leaseauto wordt voor de vakantie niet zelden tijdelijk vervangen door een auto waarmee je net als vroeger onbekommerd de horizon tegemoet kunt rijden. En laat dát nou precies zijn wat we ook op middellange termijn nog steeds lijken te kunnen/mogen doen, want er zijn steeds meer signalen dat de door bepaalde politici gedroomde elektrificatie zo’n vaart niet zal lopen, simpelweg omdat het (nog) niet kan. Mede daardoor hebben velen de (stekker)hybride herondekt en de auto-industrie reageert uiteraard snel. Zo’n Renault Mégane Electrique met z’n gigantische wielen is natuurlijk best een cool ding om te zien (zulks geheel in tegenstelling tot de R12 waar velen in de jaren ’70 voor het eerst mee naar Frankrijk gingen), maar Volkswagen heeft een plug-in Golf aangekondigd die een elektrische actieradius van 140 kilometer zou hebben. Kijk, dát is wat we nodig hebben om vakantie te houden in landen met te weinig laadpalen (alle landen behalve Nederland). Gelukkig hebben we geen EK-finale gespeeld tegen de Duitsers, dus we kunnen óók nog met een gerust hart naar onze gemütliche oosterburen afreizen…