img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Tesla Model 3: geduld is een schone zaak…

Een flink deel van degenen die ooit (wat lijkt het al lang geleden!) door middel van een aanbetaling een Model 3 hebben gereserveerd, zal zich inmiddels achter de oren krabben. Niet alleen is de productie enorm vertraagd (levering hier te lande pas volgend jaar…), maar Tesla wordt zo langzamerhand ingehaald door hetgeen ze hebben veroorzaakt; de wake-up call voor de oude autofabrikanten heeft geleid tot elektrische auto’s waarbij de producten van Tesla verbleken. Ik noem een Porsche Taycan, een Jaguar i-Pace en laten we vooral de opgewaardeerde BMW i3 (nog steeds een cool karretje) benevens de fris-functionele nieuwe Nissan Leaf niet vergeten. Voor de diehard Tesla-believers zal het allemaal niet uitmaken. Zij zullen hooguit enigszins verbaasd hebben opgekeken toen Elon Musk ineens het ontslag van 10.000 werknemers aankondigde omdat Tesla winst moet gaan maken. Winst?! Dat was toch een volkomen achterhaald concept, alleen nog gepraktiseerd door oerconservatieve bedrijven die sowieso ten dode waren opgeschreven?

Nou ja, laten we maar aannemen dat de aandeelhouders al tevreden zijn als Tesla iets minder verliesgevend wordt. Zullen objectieve en kritische bezitters van hun Model 3 tevreden zijn met wat er momenteel nog steeds niet in de geplande aantallen uit de (te) zwaar gerobotiseerde fabriek rolt? Er zijn inmiddels de nodige kinderziekten aan het licht gekomen, maar in elk geval schijnt het (software)probleem met de remmen opgelost te zijn; hij staat nu na een goeie 40 i.p.v. bijna 50(!) meter stil bij een 100-0 noodstop. Laten we zeggen dat het niet voor niks is dat de Europese klanten een jaar later worden bediend dan die in de VS en Canada.

…maar is deze Tesla het wachten waard?
Inmiddels is de actieradius van de Model 3 (een goeie 300 km met de standaard accu’s) eigenlijk al niet meer wereldschokkend te noemen. Maar het is in elk geval een behoorlijk functionele auto, die bijna een halve ton minder weegt dan de Model S en je kunt er met vier volwassenen plus een kind (in het midden op de achterbank) prima in zitten (de kofferbak slikt 425 liter). Tesla zegt de BMW 3 Serie als benchmark te hebben gebruikt waar het gaat om de nagestreefde rijeigenschappen. Daar zullen we maar niet serieus op in gaan, maar de Model 3 rijdt op zichzelf prima (over de autopilot is ook al genoeg gezegd en geschreven). Met het sterkste accupakket is het een snelle auto (0-100 in 5 seconden / top 225 km/h), maar je moet zoals bekend met mate van die prestaties genieten als je de volgende laadpaal wilt halen. Over (snel)laden gesproken: berijders van de Model 3 moeten in tegenstelling tot Model S klanten, betalen bij de Tesla superchargers. Een stap te ver in vergelijking met de Model S is de bediening van alles via één groot scherm. En dat je een Model 3 alleen kunt openen via je telefoon grenst aan absurdisme. Het werkt dan ook ‘suboptimaal’ volgens Tesla en daarom is er inmiddels als back-up een kaart die je tegen de B-zuil moet houden om de auto te ontgrendelen.

Dus…
Het goede nieuws is, dat je met een Model 3 van zo’n 50k kunt blijven profiteren van slechts 4 procent bijtelling en dat je je in de eerste helft van 2019 kunt profileren als iemand met een rotsvast vertrouwen in nieuwe technologie die een betere plek van de wereld gaat maken.




 

hi